Dyra dagar

En kontroll av innehållet i plånboken. En ICA bonuscheck på tjugofem kronor och trettioåtta kronor i mynt. Kontot har jag ännu inte vågat titta på - det har varit en dyr tid i familjens tillvaro. Två extra långa kvitton, ett från Coop Konsum och ett från ICA Maxi, kan dras ut som långa remsor ur sedelfacket som inte innehåller några sådana alls. Sammantaget finns det köp på en tusenlapp - tusen kronor är mycket pengar.

Vi är inte någon kandidatfamilj för Lyxfällan. Men vi är inte speciellt duktiga på att hålla ordning på inkomster kontra utgifter. Det finns så mycket som vi kan göra bättre än vad vi gör idag. Nu är det dags att låta vår privatekonomi struktureras upp och genomlysas med hjälp av ett nytt, spännande verktyg - You Need A Budget som också gärna förkortas till YNAB. Jag ser fram emot det samtidigt som jag våndas - kommer vi att få smäll på fingrarna och banor?

Lönearbete är vår melodi även om låten klingar falskt emellanåt. Hur mycket tid vill vi egentligen lägga i den vågskålen av våra liv? Vi har tänkt för lite kring detta och bara låtit tiden flyta på. Frun och jag är årsbarn och har mest troligt levt mer än halva våra liv, dessutom garanterat de mest friska och vitala av dem. Det gör ont i själen att tänka på det, samtidigt så kan inget göras ogjort. Det här är första dagen i resten av mitt liv, så måste vi alla tänka.

Om vi alla la ned lika mycket tid på ekonomin som tandborstningen skulle det göra enorm skillnad, sägs det. Det avser jag från och med idag göra.
Dyra dagar Dyra dagar Reviewed by Identitet Livet on 07:11 Rating: 5

Inga kommentarer:

Använder Blogger.